Εἶπε ὁ Κύριος:
Α. «Ἄν συγχωρήσετε στούς ἀνθρώπους τά παραπτώματά τους, θά συγχωρήσει καί τά δικά σας ὁ οὐράνιος Πατέρας. Ἄν ὅμως δέν συγχωρήσετε στούς ἀνθρώπους τά παραπτώματά τους, οὔτε ὁ Πατέρας σας θά συγχωρήσει τά δικά σας παραπτώματα.
Β. Ὅταν νηστεύετε μή γίνεσθε σάν τούς ὑποκριτές, σκυθρωποί, γιατί ἀλλάζουν τήν ὄψη τους γιά νά δείξουν στούς ἀνθρώπους πώς νηστεύουν. Ἀληθινά σᾶς λέω πώς πῆραν τήν πληρωμή τους. Ἐσύ ὅταν νηστεύεις ἄλειψε τό κεφάλι σου καί πλύνε τό πρόσωπό σου γιά νά μή φανεῖς στούς ἀνθρώπους πώς νηστεύεις, ἀλλά στόν οὐράνιο Πατέρα πού βλέπει στά κρυφά καί θά σοῦ τά ἀνταποδώσει στά φανερά.
Γ. Μή θησαυρίζετε γιά ὄφελός σας θησαυρούς πάνω στή γῆ, ὅπου ὁ σκόρος καί ἡ σαπίλα τούς ἀφανίζουν καί οἱ κλέπτες τούς ἁρπάζουν. Θησαυρίζετε μέσα σας θησαυρούς στόν οὐρανό, ὅπου δέν διατρέχουν κανέναν κίνδυνο· γιατί ὅπου εἶναι ὁ θησαυρός σας, ἐκεῖ εἶναι καί ἡ καρδιά σας».
Ἡ Εὐαγγελική περικοπή τῆς ἡμέρας αὐτῆς μᾶς διδάσκει βασικά τρία πράγματα: (α) Ἄν δέν συγχωρήσουμε ἐμεῖς τούς ἄλλους, ὅσους μᾶς ἔπταισαν, δέν θά συγχωρήσει καί ἐμᾶς ὁ Θεός. Ἡ δική μας πρός τούς ἄλλους συγχώρηση εἶναι ὅρος καί προϋπόθεση γιά τήν δική μας συγχώρηση ἀπό τόν Θεό. (β) Πρέπει βέβαια νά νηστεύουμε, ἀλλά ἡ νηστεία μας δέν πρέπει νά γίνεται ἀφορμή ἐπίδειξης καί ὑπερηφάνειας. Δέν πρέπει νά ἀλλάξει μόνο τό περιεχόμενο τῆς κατσαρόλας, ἀλλά πρό παντός τῆς καρδιᾶς μας. Καί (γ) δέν πρέπει νά θησαυρίζουμε ὑλικούς θησαυρούς στή γῆ, ἀλλά πνευματικούς θησαυρούς, δηλ. ἀρετές -καί μάλιστα ἐλεημοσύνες-, στόν οὐρανό.
Φθάσαμε στά προπύλαια τῆς Νηστείας. Κατά τήν Κυριακή αὐτή, παραμονή τῆς Μεγάλης Σαρακοστῆς, ἡ Ἐκκλησία γιά νά μᾶς δείξει ἔμπρακτα, πόσο ὠφέλιμη εἶναι γιά τόν ἄνθρωπο ἡ νηστεία καί πόσο ἐπιβλαβής καί ὀλέθρια ἡ καταπάτησή της καί ἡ παράβαση τῶν θείων ἐντολῶν, μᾶς ὑπενθυμίζει τήν ἐξορία τοῦ Ἀδάμ, τήν αἰτία τῆς ἐκδίωξης τῶν πρωτοπλάστων ἀπό τόν Παράδεισο. Ποιά ἦταν; Ἡ αἰτία ἦταν ὅτι δέ νήστεψαν. Παρέβηκαν τήν ἐντολή τῆς Νηστείας πού τούς ἔδωσε ὁ Θεός. Ὅταν ὁ Θεός τούς εἶπε νά μή φᾶνε ἀπό τό δένδρο πού βρισκόταν στό κέντρο τοῦ παραδείσου, οὐσιαστικά τούς ἔκανε μιά δοκιμασία νηστείας.
Ὅλοι φυσικά ξέρουμε πώς ἐξαπατήθηκε ἡ Εὔα. Γοητεύτηκε ἀπό τήν ἐξωτερική ὡραιότητα τοῦ καρποῦ (τοῦ μήλου). Καί καθώς χάζευε, ἦρθε ὁ διάβολος καί ἔσταξε στήν ψυχή της τό δηλητήριο τῆς συκοφαντίας καί τοῦ ψεύδους. Τῆς εἶπε: Ὁ Θεός εἶναι τύραννος καί ἄσπλαγχνος καί δέ θέλει τήν πρόοδο καί προκοπή σας. Ξέρει ὅτι ἅμα φᾶτε τόν καρπό αὐτοῦ τοῦ δένδρου ἀποκτᾶτε μαγικές ἰδιότητες καί ἱκανότητες. Καί ὅποιος πάρει καί φάει γίνεται εὐτυχισμένος, σοφός καί δυνατός. Μά ὁ Θεός, ἐπειδή σᾶς θέλει δούλους καί καθυστερημένους, γι᾿ αὐτό σᾶς λέει αὐτά τά λόγια. Γιά ξυπνῆστε! Γιά ξυπνῆστε!
Καί πραγματικά ξύπνησαν, ἄνοιξαν τά μάτια τους γιά νά ἀπογοητευθοῦν ἀπό τίς ὑποσχέσεις τοῦ διαβόλου καί χρειάστηκε μετά μιά ὁλόκληρη ζωή γιά νά ξεγοητευθοῦν ἀπό τή χαζομάρα τους.
Ἴσως θά ἔχετε ἰδεῖ τήν ταινία «Ἰησοῦς ὁ Ναζωραῖος», μέ πρωταγωνιστή τόν ἄγγλο ἠθοποιό Rob - ert Powell. Αὐτός πρίν γυρίσει τήν ταινία αὐτή, ἦταν δεδηλωμένος ἄθεος. Μετά τό γύρισμα τῆς ταινίας ἔδωσε πολλές συνευτεύξεις -γιατί ἦταν πραγματικά ἕνα πολύ πετυχημένο ἔργο- καί ἔλεγε ὅτι γιά νά ἀποδώσει καλύτερα τόν ρόλο τοῦ Χριστοῦ, διάβασε πολλές φορές τά Εὐαγγέλια. Ἔκανε ὅμως καί κάτι πιό τολμηρό: Νήστεψε σαράντα ἡμέρες. Καί σήμερα αὐτός ὁ πρώ
ην δεδηλωμένος ἄθεος εἶναι ὁ πιό θερμός χριστιανός ἠθοποιός.
Ἄν ἡ μελέτη τοῦ Εὐαγγελίου χωρίς προκατάληψη καί ἡ νηστεία γιά ἐπίγειους στόχους ἔγιναν ἀφορμή ἕνας ἄνθρωπος νά γίνει χριστιανός, πόση ὠφέλεια πρέπει νά ἔχει γιά μᾶς τούς συνειδητούς χριστιανούς ἡ νηστεία καί ἡ ἀνάγνωση τῆς Ἁγίας Γραφῆς;
Τώρα πού ἀνοίγει τό στάδιο τῶν ἀρετῶν, ἄς πάρουμε στά χέρια, ἀντί γιά μαχαίρι, τή νηστεία, πού κόβει στή ρίζα κάθε κακία. Καί ἄς νηστεύσουμε ἕκαστος κατά δύναμη, ἄν θέλουμε νά ξεγοητευτοῦμε καί νά ἐλευθερωθοῦμε ἀπ
ό τά πάθη καί τήν ἁμαρτία.
Άρθρο του π. Ιωήλ απο το βιβλίο: Ρήματα ζωής αιωνίου, έκδοσης του Ι.Ν. Αγίου Νεκταρίου Πρέβεζας
Comments